حجاب زنان ایران پیش از ورود اسلام در جهان منحصر به فرد بوده است!
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۲۴۶۵۱
دکتر مقدم محقق و استاد دانشگاه در رادیو فرهنگ گفت: لباس و پوشش ایرانیان به عنوان حجاب مطرح در جهان منحصر به فرد و زبانزد بوده است و با ورود اسلام این حجاب تکمیل شده است..
به گزارش برنا؛ تاریخچه لباس و سیر تکاملی پوشش و حجاب ،در برنامه "ستر" رادیو فرهنگ، بررسی شد.
در برنامه« ستر» که به مناسبت"روز حجاب و عفاف" پخش شد، با استناد به آثار اندیشمندان و مورخان، همچون ویل دورانت، جرجی زیدان، لاروس، و ژوزف کنت، نمای کلی از تاریخچه لباس و پوشش در فرهنگ ها و کشورهای مختلف و تاثیر ادیان بر آنها ارائه شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دکتر مقدم محقق و استاد دانشگاه در این برنامه با اشاره به سابقه پوشش کامل در فرهنگ ها و کشورهای مختلف گفت: امروز هم از آن پوشش کامل آثاری در این کشورها است ؛ به طوری که هنوز هم برای نیایش یا حضور در معابد و کلیسا با حجاب سر، ولو کوچک و نازک حاضر می شوند.
وی افزود: بعد از انقلاب فرانسه تا حدی از حجم لباس ها و موها و پاشنه کفش ها، کم شد تا اینکه دوباره در قرن ۱۹ کم کم لباس ها به حال پوشیده در میآید و پس از آن، دوباره به قرن ۲۰ که نزدیک میشویم این لباس ها به سمت راحتی تر، شکل گرفت.
دکتر مقدم با اشاره به پوشش ایرانیان قبل از اسلام گفت: هرچه درجه اجتماعی افراد بالاتر بوده است، لباس های پوشیده تر و متعدد میپوشیدند. پوشش زنان در دوره "مادها " از لحاظ شکل با مردان یکسان است و تنها در پوشش سر با هم متفاوت اند و هخامنشیان لباس کوتاه و تن نما نمیپوشیدند و شلوار از عناصر اصلی لباس ایرانیان بوده است به طوری که ویل دورانت میگوید؛ پارسیان برهنه بودن حتی قسمتی از بدنشان را بی شرمی میدانند.
وی تصریح کرد : لباس و حجاب زنان ایران قبل از ورود اسلام به ایران در جهان منحصر به فرد بوده است و بعد از اسلام تنها تغییر پوشش زنان ایران در شکل روسری هایشان بوده؛ به طوری که تنها گره روسری از پشت سر به جلوی گردن آورده شد در واقع اسلام حجاب ایرانی را تکمیل کرد.
پوشش مساله ای همگانی است وزن ومرد ندارد
دکتر شهرزاد اخگر عراقی، محقق و استاد دانشگاه، هم با اشاره به تصاویر و نقش و نگارهای باقیمانده در آثار باستانی گفت : کاوش ها و پژوهشها موید آن است که پوشش در فرهنگ های مختلف به ویژه در فرهنگ ایرانیان هم برای زنان و هم برای مردان بوده است و در میان طبقات خاص خصوصاً اشراف و ثروتمندان و تحصیلکردگان رواج داشته است.
وی با اشاره به دیدگاه جرجی زیدان دانشمند مسیحی گفت: اگر منظور از حجاب، پوشاندن تن و بدن است، این وضع قبل از اسلام و حتی پیش از ظهور مسیح معمول بوده است و دیانت مسیح تغییری در آن نداده و تا اواخر قرون وسطا در اروپا معمول بوده است و آثار آن هنوز در اروپا باقی و در دین یهود نیز همین گونه است.
وی در پایان افزود: پوشش در دوران زرتشت به قدری کامل بوده است که پوشش های بعد از آن، سبک تر بوده است و اسلام، انرا به شکل زیبنده و فراگیر، به کمال رساند و سختگیریهای گذشته را برداشت.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: پوشش حجاب استاد دانشگاه کلیسا فرانسه کفش زنان مردان جهان ایران باستانی دین جهان حجاب لباس اسلام رادیو فرهنگ زنان ایران ستر لباس ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۴۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لباس نظامی روحانیون در جنگ با که؟!
عصر ایران/ یادداشت وارده*- تصاویر منتشره از تجمع طلاب و روحانیون در قم در حمایت از برخوردهای انتظامی در مقولۀ حجاب از این منظر مورد توجه قرار گرفته که روحانیون حاضر لباس نظامی پوشیدهاند. به این بهانه چند نکته را میتوان طرح کرد:
1. سابقه داشته که افرادی کفن بپوشند یا روحانیون بلندمرتبه در جبهه لباس نظامی بر تن کنند و مشهورترین تصاویر مورد اخیر مربوط به دهه 60 و حضور آیتالله خامنهای به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع و بعد رییس این شورا به اقتضای ریاست جمهوری و مرحوم هاشمی رفسنجانی به عنوان جانشین فرمانده کل قوا در جبهههاست اما این شکل سابقه ندارد. خاصه اینکه به جای عبا لباس نظامی پوشیدهاند. همچنین میدانیم پوشیدن لباس نظامی نیاز به اجازه و هماهنگی دارد.
2. لباس نظامی یعنی آمادۀ جنگایم. اما جنگ با که؟ با زنان و و دختران این سرزمین که به هر دلیل پوشش و سبک زندگی دیگری دارند و الزاما انگیزه سیاسی هم ندارند؟ آن هم در حالی که شخص سردار رادان فرمانده کل نیروی انتظامی به صراحت گفته است این طرح جنبه امنیتی و نظامی ندارد و بیشتر فرهنگی است و حتی مایل نیست صرفا انتظامی معرفی شود؟ از یان منظر تقض غرض نیست؟
3. اگر طرح، طرح نور است و برگرفته از آیه سورۀ نور که باید از نماد نور استفاده شود و اگر نور نیست و زور است دیگر چرا از قرآن و نور مایه می گذارند؟
4. اگر منظور روحانیون محترم این است که از نیروهای پلیس حمایت می کنند چرا لباس کامل آنها را نپوشیده اند؟ آیا تصور نمی کنند تلفیق لباس نظامی با عمامه در تاریخ شیعه سابقه نداشته باشد؟ حتی شهید محراب آیتالله اشرافی اصفهانی با آن سن و سال وقتی لباس سپاه پوشید کامل پوشید با کلاه نه عمامه.
5. هر صنفی باید با زبان خود آن و در مواردی با لباس خاص خود آن شناخته شود. این که طلاب که غالبا به خدمت سربازی نرفته اند یا نمی روند لباس نظامی بپوشند آن هم نه برای مقابله با اسراییل که در حمایت از برخورد با زنان و دخترانی که پوشش مطلوب آنان را رعایت نمی کنند چه تصویری از آنان در ذهن شماری از مردم خاصه زنان و دختران مورد نظر در این «جنگ»! ترسیم می کند؟!
6. این نکته البته قابل درک است که بعد از آن که جمعیت قابل توجهی در حمایت از طرح نور در تهران گرد نیامد چون بسیاری از خانمهای چادری مثل سابق مایل نیستند در حمات از برخوردهای پلیسی تجمع کنند جای دیگر این تجمع را شکل دادند و نه با محوریت خانم ها یا روحانیون لباس نظامی پوشیده که طبعا وجه صنفی و طبقه ای دارد و قاعدتا در موضوع مرتبط با زنان اگر خانمها حمایت کنند موثر تر است تا مردان آن هم با تلفیق لباس نظامی و روحانیت.
--------------------------------------------------
* یادداشت حاضر به عنوان نقد دریافت شد اما چون با عکس مرتبط است ذیل عنوان عکس با مکث قرار دادیم.